Vergoeding huisartsenzorg

Wat krijg je vergoed voor huisartsenzorg? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?


  • Huisartsbezoek
    Het bezoek aan de huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Wij hebben met huisartsen in Nederland afspraken gemaakt over de kwaliteit en prijzen. Een huisarts is de eerste bij wie je je meldt met vragen over je gezondheid. De huisarts luistert naar uw klachten en stelt vast wat er met je aan de hand is. De huisarts behandelt je en helpt je bij het voorkomen van ziekte. Hij kan je doorverwijzen naar een andere arts of naar een praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk.

    Een praktijkondersteuner begeleidt patiënten en neemt een aantal taken van de huisarts over bij verschillende specialismen, zoals somatiek en geestelijke gezondheidszorg. De praktijkondersteuner geeft voorlichting over je ziekte, voert controles uit, help je met je medicijnen en bekijkt samen met jou hoe je gezonder kunt leven. Als je psychische klachten hebt, dan kun je terecht bij de praktijkondersteuner GGZ. Deze inventariseert en analyseert wat er bij je speelt. En bespreekt samen met jou de mogelijke vervolgstappen.
    Lees meer over de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg.

  • Eerstelijnsdiagnostiek
    Goede zorg begint met het stellen van de juiste diagnose. Het kan zijn dat je huisarts je daarvoor doorverwijst voor bijvoorbeeld bloedafname, een röntgenfoto of weefselonderzoek. We noemen dit eerstelijnsdiagnostiek. Dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De vergoeding krijg je als dit onderzoek wordt uitgevoerd door een laboratorium, ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum waarmee we afspraken hebben gemaakt over kwaliteit en prijzen. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder? Dan krijg je misschien niet alles vergoed.

Wil je zelf (preventief) je bloed laten onderzoeken, bijvoorbeeld voor een medische check? Dan heb je geen verwijziging van een arts en wordt het onderzoek niet vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt de kosten zelf.

2017

Je hebt recht op de volgende vergoeding:

VerzekeringVergoeding
Basisverzekering CZdirect
  • 100% bij gecontracteerde zorgverlener
  • 65% van de nota tot maximaal 65% van het afgesproken tarief* bij niet-gecontracteerde zorgverlener
StartGeen vergoeding
Basic Geen vergoeding
ExtraGeen vergoeding

* Het afgesproken tarief is het gemiddelde tarief dat wij bij gecontracteerde zorgverleners / leveranciers betalen voor de zorg die je krijgt of het hulpmiddel dat je krijgt of leent. Bekijk de verschillende tarievenlijsten.

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

  • Huisartsbezoek
    Je hoeft geen eigen risico te betalen
  • Eerstelijnsdiagnostiek
    Krijg je de eerstelijnsdiagnostiek vergoed vanuit uw basisverzekering? Dan betaal je eigen risico.
    De vergoeding vanuit de basisverzekering valt niet onder huisartsenzorg. De huisarts is de opdrachtgever van het onderzoek, maar het onderzoek wordt uitgevoerd en in rekening gebracht door het laboratorium.

Deze vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2017 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? Dan verrekenen we de kosten eerste met je verplichte eigen risico en daarna met je vrijwillig eigen risico.

Heb je je volledige eigen risico betaald? Dan vergoeden we de zorg tot tot het maximumbedrag waarvoor je bent verzekerd.

Lees meer over het eigen risico

Waar kun je terecht?

Op zoek naar een zorgverlener die een contract met ons heeft? Vind een geschikte zorgverlener External link in jouw buurt.

Je kunt je selectie verfijnen op: huisarts.


Heb je ’s avonds, ’s nachts, in het weekend of op een feestdag een dokter nodig? Jouw huisarts is aangesloten bij een huisartsenpost. Daar kun je dan terecht.


Hoe snel kan je terecht bij: huisartsenzorg?

  • De maximale wachttijd is 3 werkdagen. In 80% van de gevallen kan je binnen 2 dagen terecht bij je huisarts.
  • Bel je tijdens kantooruren? Binnen 2 minuten heb je iemand aan de lijn. Dit kan ook met een keuzemenu zijn, waarbij je bijvoorbeeld je herhaalrecept inspreekt.
  • Spoed? Dan heb je binnen 30 seconden telefonisch contact met je huisartsenpraktijk of huisartsenpost.
  • Als er sprake is van een spoedsituatie probeert je huisarts binnen 15 minuten bij je te zijn.


disclaimer
We vermelden op onze website zo zorgvuldig mogelijk onze vergoedingen en voorwaarden. Maar of we uiteindelijk jouw zorg vergoeden en voor welk bedrag, hangt af van de officiële polisvoorwaarden en vergoedingsoverzichten en reglementen.


Ben je op zoek naar de vergoedingen en voorwaarden van voorgaande jaren? Die vind je op Mijn CZ External link.