Vragen over je zorgverzekering bij CZdirect

Vanaf wanneer kan ik de CZdirect zorgverzekering afsluiten?

Nadat wij onze premie voor het nieuwe jaar bekendmaken (elk jaar rond 12 november) is het mogelijk om naar ons over te stappen.


Wij regelen de opzegging voor je als je vóór 1 januari van het nieuwe jaar onze zorgverzekering aanvraagt. Als je tussen 1 januari en 1 februari onze zorgverzekering aanvraagt, dan moet je zelf je opzegging regelen.


In de volgende situaties schrijven wij je met terugwerkende kracht in:


  • als je zorgverzekering ingaat binnen 4 maanden nadat je verzekeringsplichtig bent geworden. Als ingangsdatum geldt dan de dag waarop de verzekeringsplicht ontstond.
  • als je de zorgverzekering bij ons afsluit binnen een maand nadat je jouw zorgverzekering bij een andere verzekeraar hebt beëindigd, omdat deze de voorwaarden wijzigden of omdat het jaar afliep. Je zorgverzekering gaat bij ons in op de eerste dag nadat je oude zorgverzekering is geëindigd.

Kan ik mijn partner en kinderen toevoegen aan mijn verzekering?

Ja. Als je al verzekerd bent bij CZdirect, kun je je andere gezinsleden via Mijn CZ toevoegen aan je verzekeringspolis.

Zijn mijn partner en kinderen automatisch verzekerd als ik me verzeker?

Nee. De zorgverzekering is een individuele verzekering. Bij de aanmelding kun je aangeven welke gezinsleden je wilt verzekeren. Ieder gezinslid krijgt een eigen relatienummer. Wil je je gezinsleden op je polis, dan moet je ze bijschrijven.

Kan ik mijn aanvullende verzekering wijzigen?

Ja, je kunt je aanvullende verzekering uitsluitend per 1 januari wijzigen. Je verzoek daarvoor moet vóór 1 januari bij ons binnen zijn. Je kunt je wijzigingsverzoek doorgeven via Mijn CZ.

Kan ik een losse aanvullende verzekering afsluiten?

Het is niet mogelijk om een losse aanvullende verzekering af te sluiten. Heb je een basisverzekering en een aanvullende verzekering bij CZdirect? Dan kun je wel alleen de basisverzekering opzeggen, waardoor de aanvullende verzekering behouden blijft. Je betaalt dan wel een toeslag van 25% op de premie van de aanvullende verzekering.

Krijg ik korting bij betaling per jaar?

Ja, als je je zorgpremie voor 12 maanden vooruit betaalt, krijg je 2% korting op je totale premie.

Hoe betaal ik de premie van mijn verzekering?

Je betaalt de premie via automatische incasso. Dat scheelt je iedere maand weer administratie en zo loop je niet de kans een betaling te vergeten.


Je hoeft ons maar één keer schriftelijk toestemming te geven voor het automatisch afschrijven van de premie. Dat kan digitaal via Mijn CZ, of schriftelijk via een brief of machtigingskaart van je bank.


Je toestemming geldt dan ook voor andere bedragen die je ons eventueel nog moet betalen, zoals een nota die wij voor je hebben voorgeschoten aan de zorgverlener.


Je houdt de controle over je geld: ben je het niet met een afschrijving eens, dan kun je binnen 56 dagen bij de bank je geld laten terugstorten.


Wij berekenen geen incassokosten.

Waarom komen sommige rekeningen zo laat?

Dat heeft te maken met de manier waarop sommige zorgkosten worden afgerekend. Zo heeft de overheid regels opgesteld voor het in rekening brengen van ziekenhuiskosten. Hierdoor ontvangen wij rekeningen soms pas later.

Waarom brengt CZdirect extra kosten in rekening bij een openstaande saldo?

Wanneer je niet op tijd betaalt, krijg je eerst een herinnering van ons. Vervolgens krijg je een aanmaning. Dit is een tweede herinnering. Vanaf deze tweede herinnering komen er kosten bij voor vertragingsrente. Na de herinneringen ontvang je van ons een sommatiebrief. Vanaf de eerste sommatiebrief worden incassokosten van minimaal € 40,- in rekening gebracht.

Wat is het verschil tussen een natura- en restitutiepolis?

De basisverzekering van CZdirect is een naturapolis. Met een naturapolis ga je naar zorgverleners waar wij afspraken mee gemaakt hebben (gecontracteerde zorgverleners). We maken afspraken met elkaar over welke zorg verleend wordt over kwaliteit en tegen welke prijs. Je hoeft de kosten die je bij een gecontracteerde zorgverlener maakt, niet zelf te betalen. Wij regelen de betaling rechtstreeks met jouw zorgverlener.


Heb je een CZdirect basisverzekering en ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je 65% van de nota tot maximaal 65% van het afgesproken tarief vergoed. Het afgesproken tarief is het gemiddelde tarief dat wij bij gecontracteerde zorgverleners/leveranciers betalen voor de zorg die je krijgt of het hulpmiddel dat je leent of krijgt. Overigens heeft CZdirect contracten afgesloten met 95% van alle zorgverleners in Nederland (dat zijn er ruim 45.000), dus je hebt altijd ruime keuze.


Er zijn ook zorgverzekeraars die een restitutiepolis aanbieden. Met een restitutiepolis kun je naar elke zorgverlener die je wilt, dus ook niet-gecontracteerde zorgverleners. Als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, kan het zijn dat je je nota zelf moet voorschieten. Bij een restitutiepolis krijg je bij een niet-gecontracteerde zorgverlener maximaal 100% van het marktconforme tarief vergoed.


Voor een naturapolis betaal je een lagere premie dan voor een restitutiepolis omdat je naar een gecontracteerde zorgverlener gaat.

Wanneer ontvang ik een CZ Zorgpas?

Normaal gesproken ontvang je je CZ Zorgpas binnen 5 werkdagen nadat je verzekeringspolis is aangemaakt. De pas wordt automatisch naar je verzonden via de post. Op de pas staat je naam, geboortedatum en relatienummer.

Wat is premiegrondslag?

De premiegrondslag is het bedrag van de basispremie, zonder kortingen. Bekijk de premiegrondslag voor onze basisverzekering in de bijlage Premies op czdirect.nl/voorwaarden.

Accepteert CZdirect mij altijd?

Wij accepteren iedereen, ongeacht geslacht, leeftijd of gezondheid.


Let op:


  • Heb je bij je huidige zorgverzekeraar een betalingsachterstand voor de premie van je basisverzekering? Dan word je niet door die zorgverzekeraar uitgeschreven. Je kunt dan helaas niet naar ons overstappen, want dan ben je dubbel verzekerd.
  • Als een zorgverzekeraar jouw zorgverzekering wegens fraude heeft beëindigd, mag hij je 5 jaar lang voor een zorgverzekering weigeren. Je moet dan dus een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar afsluiten.

Wat is het diversiteitsbeleid van CZdirect?

Bij CZdirect is iedereen welkom: ziek of gezond en met verschillende levensbeschouwelijke- of geloofsovertuigingen en/of culturele achtergrond. Als je bij de keuze voor een zorgaanbieder rekening wil houden met jouw geloofsovertuiging of culturele achtergrond, dan is dat geen probleem. Het aanbod van contracteerde zorg door CZdirect is namelijk dusdanig breed, dat je in de meeste gevallen terecht kunt bij de zorgaanbieder van jouw keuze. Ben je op zoek naar een specifieke zorgverlener die volgens jouw geloofsovertuiging jou op de juiste manier kan behandelen, dan kun je contact op nemen met het CZ Zorgteam. Dit team zal je helpen met het vinden van een zorgverlener die past bij jouw persoonlijke situatie.