Vragen over het betalen van rekeningen

Hoe betaal ik de premie van mijn verzekering?

Je betaalt de premie via automatische incasso. Dat scheelt je iedere maand weer administratie en zo loop je niet de kans een betaling te vergeten.


Je hoeft ons maar één keer schriftelijk toestemming te geven voor het automatisch afschrijven van de premie. Dat kan digitaal via Mijn CZ, of schriftelijk via een brief of machtigingskaart van je bank.


Je toestemming geldt dan ook voor andere bedragen die je ons eventueel nog moet betalen, zoals een nota die wij voor je hebben voorgeschoten aan de zorgverlener.


Je houdt de controle over je geld: ben je het niet met een afschrijving eens, dan kun je binnen 56 dagen bij de bank je geld laten terugstorten.


Wij berekenen geen incassokosten.

Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?

Kun je je premie, rekening of eigen risico niet betalen? We helpen je graag. Vraag online of telefonisch een betalingsregeling aan.


Vraag een betalingsregeling aan


Je vraagt een betalingsregeling aan en bepaalt zelf de voorwaarden. Dat is heel eenvoudig:


  • Je kiest het bedrag
  • Je kiest wanneer je kunt betalen
  • Je ontvangt binnen 3 werkdagen een bevestiging

Zó vraag je online een betalingsregeling aan


  1. Ga naar Mijn CZ en vul het formulier in
  2. Ga akkoord met de voorwaarden
  3. Verstuur je aanmelding
  4. Je krijgt binnen 3 werkdagen een bevestiging van je aanmelding

Kun je online geen betalingsregeling aanvragen?


Soms kun je online geen betalingsregeling aanvragen, bijvoorbeeld als er al andere betalingsproblemen zijn. Wil je toch een betalingsregeling? Geen zorgen. Bel ons gewoon even op (013) 593 84 00 om je situatie persoonlijk te bespreken.

Waarom komen sommige rekeningen zo laat?

Dat heeft te maken met de manier waarop sommige zorgkosten worden afgerekend. Zo heeft de overheid regels opgesteld voor het in rekening brengen van ziekenhuiskosten. Hierdoor ontvangen wij rekeningen soms pas later.

Waarom brengt CZdirect extra kosten in rekening bij een openstaande saldo?

Wanneer je niet op tijd betaalt, krijg je eerst een herinnering van ons. Vervolgens krijg je een aanmaning. Dit is een tweede herinnering. Vanaf deze tweede herinnering komen er kosten bij voor vertragingsrente. Na de herinneringen ontvang je van ons een sommatiebrief. Vanaf de eerste sommatiebrief worden incassokosten van minimaal € 40,- in rekening gebracht.