Veelgestelde vragen

Waar vind ik het jaarverslag van CZ?
Waarom maakt CZdirect nieuwe afspraken voor hulpmiddelen?
We willen dat je waar krijgt voor je geld. Daarom maken we nieuwe afspraken met leveranciers van hulpmiddelen. Lees hier meer.
Hoe moet ik mijn nota's indienen?
Rekeningen dien je in via Mijn CZ. Ook kun je met de app CZdirect Declareren via je smartphone jouw rekening indienen. Via Mijn CZ of de app stuur je de rekening digitaal naar ons toe, waarbij je ook enkele vragen moet beantwoorden.
Lees ook ‘Vragen over de app CZdirect Declareren'.
Valt alle zorg onder het eigen risico?

Bijna alle zorgkosten vanuit de basisverzekering tellen mee, tot aan de hoogte van je eigen risico-bedrag, voor het eigen risico. Voor zowel het verplichte eigen risico als het vrijwillige eigen risico tellen de volgende kosten niet mee voor je eigen risico:

  • inschrijfgeld en kosten van zorg bij een huisarts,
  • kosten van verloskundige zorg en kraamzorg. Het eigen risico geldt wel voor kosten die hiermee te maken kunnen hebben, maar die apart in de polis zijn opgenomen (b.v. IVF, ambulancevervoer, geneesmiddelen, hulpmiddelen en (laboratorium)onderzoek).
  • kosten van nacontroles van nier- en leverdonoren
  • hulpmiddelen in bruikleen
  • ketenzorg
  • verpleging en persoonlijke verzorging (wijkverpleging)
  • reiskosten van orgaandonoren

Vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen (bijvoorbeeld tandartskosten) vallen ook niet onder het eigen risico.
Wat wordt bedoeld met eigen risico?
Het eigen risico is het bedrag dat je zelf moet betalen voordat je een vergoeding krijgt. Bij de basisverzekering geldt een verplicht eigen risico van €385,- in 2016 (in 2015 € 375,-). Dit eigen risico wordt vastgesteld door de overheid. CZdirect kent daarnaast ook de mogelijkheid om te kiezen voor een eigen risico van €885,- in 2016 (in 2015 €875,-).
Hoe betaal ik het eigen risico?

Als je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis, een specialist of de apotheek gaat, wordt eerst het eigen risico in rekening gebracht. Dit kan op de volgende manieren:

CZ ontvangt de rekening voor de kosten die je hebt gemaakt. CZ betaalt het hele bedrag. Daarna krijg je van CZ een rekening voor het eigen risico dat je nog moet betalen.
Je kunt ook zelf een rekening ontvangen die je eerst zelf betaalt. Je stuurt de betaalde rekening naar CZ met het declaratieformulier. CZ beoordeelt de rekening en berekent de vergoeding waar je recht op hebt. Van dit bedrag wordt het eigen risico afgehaald. Het bedrag dat dan overblijft, ontvang je van CZ.
Het kan ook zijn dat je een rekening ontvangt die je niet eerst zelf betaalt, maar via Mijn CZ bij CZ declareert. Je vraagt aan CZ deze rekening voor je te betalen. Als je geen eigen risico meer moet betalen, betaalt CZ de rekening voor jou. Als je nog wel eigen risico moet betalen, werkt het anders. CZ bekijkt dan hoeveel eigen risico je nog moet betalen en haalt dit af van het bedrag van de rekening. Het bedrag dat dan overblijft, maakt CZ aan je over. Je moet dan zelf de rekening betalen.
Zijn mijn partner en kinderen automatisch verzekerd als ik me verzeker?
Nee. De zorgverzekering is een individuele verzekering. Bij de aanmelding kun je aangeven welke gezinsleden je wilt verzekeren. Ieder gezinslid krijgt een eigen relatienummer.
Kan ik mijn eigen risico in termijnen betalen?
Als je gekozen hebt voor € 385,- eigen risico in 2016 (in 2015 € 375,-) kun je bij CZdirect in 10 maandelijkse termijnen betalen. Je betaalt de termijnen op dezelfde manier als dat je je premie betaalt, via automatische incasso. Ook als je nog geen zorgkosten hebt gemaakt, betaal je de maandelijkse termijn. Heb je aan het eind van het jaar teveel betaald? Dan ontvang je dit automatisch terug. Deelname is alleen mogelijk als je voor € 385,- eigen risico hebt gekozen in 2016 (in 2015 € 375,-) en is niet mogelijk bij € 885,- eigen risico in 2016 (in 2015 € 875,-). Lees de voorwaarden voor deelname.
Wat is het hinderpaalcriterium?
Kies je voor een zorgverlener die geen contract met ons heeft? Dan vergoeden wij 65% van de kosten. Je betaalt dus zelf het verschil van 35%. Kun je dit niet betalen? En kun je daardoor niet naar de zorgverlener van jouw keuze? Dan noemen we dat een hinderpaal (artikel 13 uit de Zorgverzekeringswet, zie ook onze voorwaarden artikel A.20.). Je kunt dan een verzoek indienen voor een extra vergoeding van maximaal 10%.
Hoe doe je een beroep op het hinderpaalcriterium?

Vertel ons waarom de lagere vergoeding voor jou een probleem (hinderpaal) vormt. Mail je onderbouwing naar mb.hpc@cz.nl of stuur deze per post: CZdirect, Postbus 90152, 5000LD Tilburg t.a.v. afdeling Medische beoordelingen.

Situaties zijn niet te vergelijken, daarom beoordelen we ze individueel. Binnen 4 weken krijg je van ons een schriftelijke reactie.

Heb je liever meteen hulp of advies bij het vinden van een gecontracteerde zorgverlener? Kijk op czdirect.nl/zorgvinden of bel met onze zorgadviseurs: (013) 594 91 10.